Page 5 - 25
P. 5
Agendă CJTimiș Eveniment 5
Împreună pentru ca Timișul să fie
lider economic, după Capitală
CJ Timiș implică mediul de afaceri, universitățile și corpul consular în dezvoltarea județului
Consiliul Județean lucrează în pre- nomice de la nivelul județului fiind mult
zent la strategia de dezvoltarea econo- sub potențialul pe care Timișul îl posedă.
mico-socială a Timișului pentru următorii Cred că primul pas în rezolvarea oricărei
șapte ani. În contextul în care realizarea probleme este conștientizarea ei”, a sub-
și implementarea acesteia nu pot fi rezul- liniat președintele CJ, Alin Nica.
tatul unui act autosuficient, ci rezultatul Principala problemă identificată de
unei consultări autentice a stakeholderi- specialiștii CJ se leagă de convergența
lor, CJ Timiș a constituit un mecanism de reală. Astfel, pe datele Eurostat, în ultimii
colaborare directă cu mediul economic șapte ani Timișul a câștigat 10 puncte pro-
și universitar, prin înființarea Consiliu- centuale față de media UE, avansând de
lui de Strategie și Consiliere Economică la 71% la 81% din PIB per locuitor (PPS),
(C.S.C.E.). Din cadrul acestuia vor face în timp ce Clujul a câștigat 22 de puncte,
parte președintele CJ, primarii Timișoarei iar media națională este de 12 puncte.
și Lugojului, rectori ai universităților publi- Astfel, dacă discutăm despre ajungerea
Timiș, Alin Nica, invitaților săi. înființarea unui birou permanent format
Din analizele realizate până în pre- din cinci reprezentanți ai mediului de bu-
zent de CJ, unul dintre sectoarele ce siness care să dețină un mandat de un
necesită dinamizare este turismul. De an, doi rectori - desemnați de către cele
exemplu, în ceea ce privește numărul patru universități, președintele CJ, pri-
turiștilor, observăm că ultimii șapte ani marii municipiilor Timișoara și Lugoj, cât
aduc creșteri consistente Clujului, Si- și un reprezentant al corpului consular.
biului și Bihorului. Astfel, dacă Bihorul Totodată, în cadrul întâlnirii de la CJ Timiș
a înregistrat o creștere de 115%, Clujul a fost lansată invitația participanților de a
- 95%, Sibiul - 74%, Timișul înregistrea- face parte din Consiliul de Strategie și
ză cea mai mică creștere dintre județele Consiliere Economică, urmând ca în pri-
analizate, de 42%. Având în vedere că în ma jumătate a lunii martie să se realizeze
condițiile postpandemie turismul intern o ședință de lucru pentru fundamentarea
va fi mai dinamic, CJ Timiș consideră că direcțiilor de dezvoltare economică a
domeniul HoReCa trebuie sprijinit prin județului și posibilitățile de intervenție ale
acțiuni ferme de promovare, începând cât Consiliului Județean Timiș. „Sunt convins
ce și reprezentanți ai mediului de afaceri și din urmă a Uniunii Europene, Timișul a mai rapid în acest an. Tot în acest sens, că, așezând la masa dialogului decidenții
ai corpului consular. La jumătatea acestei câștigat mai puțin decât media națională. Timișoara Capitală Europeană a Culturii publici, mediul de afaceri și mediul uni-
luni, a avut loc prima întâlnire C.S.C.E., în Evoluția anului 2019 plasează creșterea trebuie să creeze efecte benefice de mul- versitar, putem traversa mai ușor aceas-
format hibrid, atât fizic cât și online, unde economică a Timișului sub creșterea eco- tiplicare către comunitățile din județ, fiind tă perioadă și vom putea să reașezăm
au participat peste 60 de reprezentanți nomică națională (1.9% față de 4.1%). nevoie de o abordare integrată. Timișului pe parcursul său firesc, acela
ai mediului de afaceri, fiind transmise Clujul a avut o creștere de 6,1%. Cu alte C.S.C.E. are la bază 13 task force- de lider economic după capitală” a adău-
invitațiile de aderare la Consiliu. cuvinte, în planul ajungerii din urma a UE, uri și cinci forme asociative, după cum gat președintele CJ. În continuare, au fost
„Direcțiile de dezvoltare economică a Clujul se apropie de media UE (89%), în
județului nostru trebuie să provină dintr-o timp ce Timișul stagnează (81%).
consultare reală cu companiile din județ și „Avem nevoie mai mare ca oricând
cu universitățile. Viziunea voastră asupra să identificăm noile resorturi de creștere
evoluției economiei și a business-ului, mai economică, o creștere care aduce odată
ales asupra viitorului, este esențială pen- cu ea și bunăstarea comunităților noas-
tru orice document programatic realizat tre. O bunăstare la care dumneavoastră
la nivelul administrației. Strategia de dez- ați contribuit din plin, dar pentru care, pe
voltare a Timișului pentru perioada 2021 viitor, va trebui să lucrăm îndeaproape.
- 2027 nu va fi o înșiruire de declarații Sunt convins că împreună putem fructifi-
politice, ci va avea la bază o serie de po- ca mai eficient oportunitățile pe care noul
litici publice gândite și implementate îm- mecanism de redresare și reziliență ni le
preună cu toți actorii locali, administrativi, va aduce și cred că împreună putem face
privați, educaționali și consulari. Ultimii din proiectul Timișoara Capitală Europea-
șapte ani nu au adus Timișului dezvol- nă a Culturii un succes al comunităților
tarea pe care o merită, evoluțiile eco- noastre”, a transmis președintele CJ
urmează: prezentate evoluțiile economice recente
Industrie și cercetare - dezvoltare; ale Timișului care nu sunt deloc îmbu-
IT&C; HoReCa și Turism; Antreprenoriat, curătoare, precum și conceptul care stă
IMM și Start-up; Cultură; Energie și Me- la baza Consiliului de Strategie și Con-
diu; Mediu Asociativ și ONG; Educație; siliere Economică. Întrucât administrația
Sănătate; Fonduri Europene; Infrastruc- județeană este preocupată de aceste
tură și Construcții; Agricultură și Industrie trenduri, definirea strategiei județene de
alimentară; Muncă; Camera de Comerț dezvoltare și strategiile sectoriale im-
Industrie și Agricultură Timiș; Clubul de plică un dialog real între administrație,
Afaceri Româno – German; Camera de mediul de afaceri, mediul universitar și
Comerț Italiană pentru România; Clubul reprezentanții corpului consular. Tocmai
Economic Nord – American; Clubul Oa- pentru că o strategie nu se poate face
menilor de Afaceri Româno - Francezi. într-o manieră autosuficientă, într-un bi-
Între aceste task force-uri va avea rou din consiliul județean, ci trebuie să fie
loc o interacțiune constantă atât pe ver- rezultatul unei consultări reale cu vectorii
ticală, cât și integrat, bazată pe proiec- de dezvoltare economică și socială din
te și idei, care să creeze o emulație la județ, mecanismul pe care CJ îl propune
nivelul stakeholderilor județeni. Pentru se numește Consiliul de Strategie și Con-
o interacțiune permanentă, s-a propus siliere Economică.